Content optimaliseren voor Google Adsense

contentplanningAls je een website of weblog met veel actuele content hebt waarbij je inkomsten deels of grotendeels via Adsense komen is het de moeite waard om even na te denken over de momenten waarop je over bepaalde onderwerpen schrijft. Aan de hand daarvan kun je je content en de planning ervan optimaliseren en zo aanzienlijk hogere inkomsten uit de Adsense en affiliate advertenties behalen. Maar dan is het wel zaak dat je eerst gaat onderzoeken wanneer je over wat moet gaan schrijven. Ik heb het in het verleden meegemaakt met een vakantie/kampeer gerelateerde website dat de inkomsten niet alleen sterk fluctueerden maar ook onvoorspelbaar waren. De ene week waren de inkomsten een paar honderd euro en de volgende week slechts een paar tientjes. Bovendien was de logica ver te zoeken, de inkomsten liepen namelijk totaal niet synchroon met de wisselende bezoekersaantallen. Zowel de CPC en CTR wisselden sterk en waren op het eerste gezicht ook heel inconsequent.

Reclamecampagnes onderzoeken

Hoog tijd om dat eens uit te zoeken. Ik ben mijn website eens gaan bekijken via een andere computer, via een ander IP adres en in ‘privacy modus’. Dan zie je wat voor advertenties Adsense aan de bezoeker presenteert als deze niet zijn getarget naar hun browse en zoekgeschiedenis. Dat zijn zaken die uiteraard ook meespelen maar waar je gene invloed op hebt. Aan de andere kant kun je er van uitgaan dat als je een website in een bepaalde nichte hebt, dat de bezoekers daar in geïnteresseerd zijn en dat er enige relvantie in hun zoek/browsegeschiedenis zou moeten zijn.

Ik heb me in mijn onderzoekje daarbij beperkt tot de best bezochte pagina’s gedurende het gehele jaar en heb dat ook vergeleken met de best bekeken pagina’s van iedere maand. Ik heb alles toen in Excel gezet en wist toen als snel welke Adwords campagnes er in bepaalde preiodes en bij bepaalde onderwerpen op de hoogste posities draaiden, evenals op welke dagen ze zichtbaar waren en ook wanneer ze afliepen. De klikprijzen kon ik vervolgens redelijk achterhalen via de keyword tool van Adwords.

Verschillen in Adsense inkomsten herleiden

Vervolgens heb ik gekeken of ik die resultaten kon herleiden naar de wisselende inkomsten in verband met tijdelijke en aflopende campagnes etc. Veel bedrijven adverteren immers op Adsense aan de hand van bepaalde campagnes en met strakke (seizoens)planningen, en juist dat was volgens mij één van de redenen waarom de inkomsten zo fluctueren. En inderdaad waren er een aantal soorten advertenties die duidelijk ‘seizoensgericht’ waren.

Contentplanning aanpassen om je verdiensten via Adsense te verhogen

Omdat de klikprijzen dan ook wel eens wat hoger zijn is het dus heel interessant om te kijken of je je de planning van je content daar op aan kunt passen. Daarmee kun je mogelijk niet alleen van een hogere klikprijs maar ook van een hogere CTR kunnen profiteren. Eigenlijk is het ook heel logisch, net zoals adverteerders weten dat hun producten en/of diensten in bepaalde periodes interessanter zijn moet je als blogger, redacteur of uitgever ook weten wanneer je over bepaalde zaken moet schrijven, en zo is het rondje compleet.

Omdat dit mijn vermoedens duidelijk bevestigde heb ik in mijn contentplanning ook andere items opgenomen. Bovendien zorgde ik er natuurlijk ook voor dat ik bijpassende affiliatecampagnes op de website plaatste. Een kort overzichtje:

  • In december en januari schonk ik meer aandacht aan de verzekeringen voor auto’s, caravans en campers.
  • In januari en februari (het begin van het boekingsseizoen) schreef ik wat vaker over campingsgidsen, reisverzekeringen en veerdiensten.
  • In april (als de meeste caravans de eerste keer de stalling uit gaan) over onderhoud, banden  en wassen.
  • In het late voorjaar, als mensen voor het eerst weer waren kamperen, over het repareren van tenten en allerhande accessoires
  • Vlak voor de zomervakantie nog eens een keer over reis- en annuleringsverzekeringen, over boeken, gadgets, e-readers, camera’s, kaarten, tolgelden en het vullen van gasflessen.
  • Als het aan het eind van het voorjaar of het begin van de zomer lang slecht weer was schreef ik weer wat vaker over het huren van bungalowtenten en stacaravans in zonnige oorden.
  • Aan het eind van het kampeerseizoen schreef ik weet over onderhoud, stalling en verwarming.

Het resultaat mocht er wezen: de inkomsten uit Adsense, gecompenseerd met de voortdurend stijgende bezoekersaantallen, stegen met  gemiddeld 20%. Ze fluctueerden nog veel sterker, maar nu was de logica wél duidelijk en spoorde bovendien aan tot een nog actuelere contentplanning. De inkomsten uit de affiliatecampagnes waren zelfs vele malen hoger. Ik heb het omdat ik die website niet lang daarna  heb verkocht daarna nooit uitvoerig in de praktijk kunnen brengen maar ga dat, nu ik een aantal websites over vakanties, campers en caravans ga opzetten, straks natuurlijk alsnog doen.

Maak van die gemiste kans gewoon een opportunity

Als je pas gaat schrijven als je ziet een bepaald onderwerp in het nieuws is, ben je eigenlijk al te laat. Mocht je dat inderdaad overkomen is er natuurlijk nog niets aan de hand, het is immers ook een goede gelegeneheid om er voor te zorgen dat je er volgend jaar wel mee kunt scoren. Je zet het dus gewoon in je contentplanning en volgend jaar weet je het wel op tijd. Bovendien heb je dan een jaar de tijd om na te denken over echt goede content over dat onderwerp, en om er informatie over te verzamelen. En zo bouw je langzaam en gestaag aan nog betere content, die je bezoekers des te meer zullen waarderen. En de adverteerders ook. Veel succes!

 

© foto: Elvis Santana

Leave a Reply